Przejdź do treści

Upadłość konsumencka Krosno, Jasło, Lesko, Przemyśl, Rzeszów, Sanok

Jako jedyna na Podkarpaciu kancelaria prawna specjalizujemy się w upadłości konsumenckiej. Klienci z Przemyśla, Rzeszowa, Krosna, Leska, Jasła oraz Sanoka mogą liczyć na nasze wsparcie w zakresie postępowania sądowego prowadzącego do całkowitego umorzenie zobowiązań finansowych konsumenta. Zarówno udzielamy porad prawnych dotyczących tej kwestii, jak i podejmujemy się reprezentacji dłużnika w całym procederze.

Czym jest upadłość konsumencka?

Tego rodzaju postępowanie wszczynane jest w razie niewypłacalności konsumenta i polega na wspólnym dochodzeniu roszczeń przez wszystkich jego wierzycieli. O upadłość konsumencką może starać się osoba fizyczna, która w chwili składania wniosku nie prowadziła działalności gospodarczej oraz przedsiębiorca, który odpowiednio wcześniej zamknął firmę.

W momencie, kiedy sąd zakończy postępowanie, dana osoba oddłuży się zarówno z zaległości powstałych podczas prowadzenia działalności, jak i zobowiązań prywatnych.

Na czym polega procedura upadłości konsumenckiej?

W pierwszej kolejności w ramach starania się o uzyskanie upadłości konsumenckiej składa się do sądu wniosek. Najważniejsze w nim jest odpowiednie uzasadnienie, przy którego stworzeniu pomocni bywają tacy specjaliści jak my. Umorzenie długów jest możliwe, tylko jeśli konsument nie jest w stanie ich spłacić z powodu niezawinionego działania, co trzeba rzetelnie wykazać i udokumentować. Rażące niedbalstwo czy uchylania się od zobowiązań z pewnością nie zostanie pozytywnie rozpatrzone przez sąd.

Samo ogłoszenie upadłości konsumenckiej przebiega w kilku etapach. Po złożeniu prawidłowo skonstruowanego wniosku rozpoczyna się postępowanie, które kończy wydanie postanowienia. Jeśli dłużnik nie ma majątku, wyznaczany jest syndyk masy upadłościowej. W osobnej decyzji sądowej ustalany jest realny plan wierzycieli spłaty. W efekcie niewypłacalna osoba może wyjść z zobowiązań finansowych. Co więcej, upadłość konsumencka od momentu jej ogłoszenia powoduje, że długi przestają rosnąć. Jest to więc jedyny sposób na to, aby zatrzymać spiralę kredytów i regulować wszystkie zaciągniętych należności.

Konsument może w wyjątkowych sytuacjach liczyć na to, że sąd odstąpi od ustalania planu spłat wierzycieli i umorzy wierzytelności. Dzieje się tak, jeśli osobista sytuacja upadłego w oczywisty sposób wskazuje, że jest on trwale niezdolny do wywiązania się z oddawania zaległości. Takie rozwiązanie jest także możliwe w momencie, gdy dłużnik po kilkuletnim procesie spłacania wierzycieli w wyniku postanowienia sądowego będzie miał darowane pozostałe należności.

upadłość konsumencka Przemyśl, Jasło, Krosno, Lesko, Rzeszów, Sanok

Co zyskuje klient dzięki upadłości konsumenckiej?

Jak wygląda sytuacja dłużnika w chwili złożenie wniosku o upadłość i pozytywnego rozpatrzenia go przez sąd? Konsument, który zdecyduje się na to rozwiązanie, wiele zyskuje. Dzięki tej procedurze bowiem:

  • jego długi są całkowicie umorzone,
  • przestają mu się naliczać odsetki,
  • postępowania sądowe zostają zawieszone,
  • dane usuwane są z rejestrów długów,
  • może zawrzeć ugodę z wierzycielami.

W ten sposób zaczyna nowy rozdział w swoim życiu.

Jak pomagamy klientom?

Jeśli macie problemy finansowe, dla których rozwiązaniem może być umorzenie długów poprzez ogłoszenie upadłości konsumenckiej, warto rozważyć taką opcję. Nasi prawnicy mogą przeanalizować dokumenty w kancelarii prawnej lub w Waszym domu, jeśli wolicie tam akurat porozmawiać o sytuacji, w jakiej się znaleźliście. Dojeżdżamy bowiem do klientów mieszkających na ternie Przemyśla, Rzeszowa, Krosna, Leska, Jasła oraz Sanoka. Na podstawie uzyskanych informacji zaproponujemy plan działania i określimy czas, jaki jest potrzebny do uzyskania najkorzystniejszego rozstrzygnięcia.

Z naszej strony możecie liczyć na pełną dyskrecję oraz rzetelne wsparcie podczas trwania procedury związanej z uzyskaniem upadłości konsumenckiej. Dajemy również możliwość rozliczenia się w bezprocentowych ratach.

Po nawiązaniu współpracy z naszą kancelarią, proponujemy trzy pakiety pomocy, które wybierają Państwo przed podpisaniem umowy:


Pakiet srebrny :

„Sporządzenie wniosku o ogłoszenie upadłości konsumenckiej”
Jest to pierwszy krok, który prowadzi do oddłużenia. Treść skutecznego wniosku zależy od zawarcia kluczowych informacji. Nasi prawnicy ustalają przede wszystkim:
  • przyczynę niewypłacalności oraz utratę zdolności obsługi zadłużenia,
  • zestawienie dochodów dłużnika wraz z wysokością samego zadłużenia jak i kosztów utrzymania gospodarstwa domowego,
  • terminy powstania zobowiązań oraz daty powstania przyczyny niewypłacalności,
  • dołączenie wszystkich załączników, które uprawdopodobnią twierdzenia zawarte we wniosku
Pakiet złoty:

„Reprezentacja przed sądem”
Są to wszystkie czynności zawarte w pakiecie srebrnym wraz z reprezentacją przed sądem upadłościowym (tj. sądem gospodarczym):
  • złożenie do sądu wniosku o ogłoszenie upadłości konsumenckiej w imieniu dłużnika,
  • reprezentacja w postępowaniu w przedmiocie ogłoszenia upadłości,
  • reprezentacja w przypadku zabezpieczenia majątku dłużnika,
  • reprezentacja w przypadku oddalenia lub odrzucenia wniosku o ogłoszenie upadłości konsumenckiej
Pakiet platynowy:

„Reprezentowanie w toku właściwego postępowania upadłościowego”
Ostatni etap ogłoszenia upadłości konsumenckiej to tzw. właściwe postępowanie upadłościowe. Pakiet platynowy zawiera oprócz sporządzenia wniosku i reprezentacji przed sądem, wsparcie w dalszych czynnościach, prowadzących do ostatecznego zakończenia postępowania. Jest to przede wszystkim:
  • współpraca z syndykiem w zakresie ustalenia listy wierzytelności,
  • ustalenie planu spłaty,
  • reprezentacja w przypadku umorzenia postępowania,
  • wsparcie w zakresie sprzedaży składników majątku wchodzących do masy upadłościowej,
  • reprezentacja w przypadku zmiany sytuacji finansowej dłużnika, która wpłynie na plan spłaty

Upadłość konsumencka – czym jest i kto się może o nią ubiegać?

Rok 2020 to nie tylko rok zmian wiązanych z naszym funkcjonowaniem, nowej rzeczywistości covidowej, ale także w marcu 2020 roku przeprowadzono gruntowną reformę przepisów dotyczących upadłości konsumenckiej. Dokładniej od 24 marca 2020 roku obowiązują nowe zasady ubiegania się o ogłoszenie upadłości konsumenckiej.

W tym artykule wskazujemy krok po kroku czym jest upadłość konsumencka, kto może ubiegać się o wszczęcie postępowania upadłościowego z czym wiąże się postępowanie upadłościowe wobec konsumenta.

Upadłość konsumencka – co to takiego?

Upadłość konsumencka to nic innego jak postępowanie sądowe, którego założeniem jest umorzenie zobowiązań upadłego niewykonalnych w toku postępowania upadłościowego. Brzmi dość tajemniczo prawda? Mówiąc prościej to postępowanie, którego celem jest umorzenie zobowiązań upadłego, których nie można zaspokoić w wyniku likwidacji masy upadłości, czyli po spieniężeniu majątku upadłego.

Musisz wiedzieć, że postępowanie upadłościowe może składać się z kilku etapów:

1. Postępowanie w przedmiocie ogłoszenia upadłości konsumenckiej;

2. Postępowanie upadłościowe właściwe i likwidacja masy upadłości;

3. Ustalenie planu spłaty wierzycieli i jego wykonanie;

4. Umorzenie zobowiązań upadłego.

WAŻNE! Nie każde postępowanie będzie obejmowało wszystkie wyżej wymienione etapy. Mogą one zostać pominięte. Zależy to od stanu faktycznego, w którym znajduje się upadły.

Kto i kiedy może ogłosić upadłość konsumencką?

O ogłoszenie upadłości konsumenckiej może ubiegać się osoba, która nie prowadzi działalności gospodarczej (konsument). To nie jedyne kryterium. Ogłoszenie upadłości będzie możliwe, tylko i wyłącznie wobec osoby, która popadła w stan niewypłacalności. Znowu brzmi tajemniczo prawda? Czym zatem jest stan niewypłacalności? Jest to stan, w którym doszło do utraty zdolności do wykonywania swoich wymagalnych zobowiązań pieniężnych. Prościej to stan, gdy osoba utraci możliwość uregulowania wymagalnych zobowiązań pieniężnych, np. raty kredytu.

W przypadku dłużnika będącego konsumentem wystarczy jedno nieuregulowane zobowiązanie pieniężne, aby uznać go za niewypłacalnego.

Istotną kwestią jest to, że sąd na etapie postępowania w przedmiocie ogłoszenia upadłości konsumenckiej (pierwszy punkt etapów wymienionych wyżej) nie bada przyczyny powstania stanu niewypłacalności. Powody te są brane pod uwagę dopiero na późniejszym etapie procedury.

Zgodnie z treścią ustawy Prawo upadłościowe, postępowanie upadłościowe osoby fizycznej może być prowadzone również wtedy, gdy wniosek zostanie złożony przez wierzyciela. Jest

to możliwe jedynie wtedy, gdy dłużnik prowadził wcześniej działalność gospodarczą, a od momentu wyrejestrowania jej z CEIDG nie minął jeszcze rok.

Jak zainicjować postępowanie w przedmiocie ogłoszenia upadłości konsumenckiej?

Dokumentem inicjującym wszczęcie postępowania w przedmiocie ogłoszenia upadłości konsumenckiej jest odpowiednio przygotowany wniosek wraz z załącznikami. Prawidłowo przygotowany wniosek o upadłości zawiera:

· dane identyfikacyjne (imię i nazwisko, adres, numer PESEL, a także numer NIP);

· miejsce położenia majątku;

· okoliczności uzasadniające wniosek;

· wykaz majątku wraz z szacunkową wyceną;

· spis wierzycieli z określeniem wysokości zobowiązania, adresu wierzyciela oraz terminu zapłaty;

· spis wierzytelności spornych;

· informację o zabezpieczeniach ustanowionych na majątku dłużnika;

· przychody dłużnika oraz koszty jego utrzymania (i osób pozostających na jego utrzymaniu, np. dzieci) z ostatnich sześciu miesięcy;

· informacje o czynnościach prawnych dotyczących nieruchomości, akcji lub udziałów w spółkach w okresie dwunastu miesięcy przed dniem złożenia wniosku;

· informacje o czynnościach prawnych dotyczących ruchomości, wierzytelności i innych praw, których wartość przekracza 10 000 zł w okresie dwunastu miesięcy przed dniem złożenia wniosku;

· oświadczenie o prawdziwości danych.

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości konsumenckiej wiąże się z koniecznością uiszczenia opłaty sądowej w wysokości 30 zł. W przypadku, gdy w sprawie występuje profesjonalny pełnomocnik tj. doradca restrukturyzacyjny, adwokat lub radca prawny, to należy dokonać jeszcze opłaty skarbowej od pełnomocnictwa w wysokości 17 zł.

Rozpoznanie wniosku o ogłoszenie upadłości konsumenckiej następuje w posiedzeniu niejawnym. Oznacza to, że stawiennictwo w sądzie nie będzie konieczne.

Jakie zatem są plusy i minusy upadłości?

Ogłoszenie upadłości konsumenckiej niesie ze sobą szereg konsekwencji. Mają one zarówno pozytywny jak i negatywny charakter. Zatem czego można spodziewać się w kontekście upadłości konsumenckiej?

Zacznijmy od minusów

Najdalej idącą konsekwencja jest utrata majątku

Z chwilą ogłoszenia upadłości majątek należący do dłużnika staje się tzw. masą upadłości. Służy ona likwidacji przez syndyka, a następnie zaspokojeniu wierzycieli.

W skład masy upadłości wchodzą między innymi:

– nieruchomości,

– ruchomości,

– wierzytelności,

– akcje i udziały.

Kolejną konsekwencją jest uznanie za bezskuteczne czynności prawnych dokonanych przed złożeniem wniosku o upadłość

Upadły powinien się spodziewać, że czynności dokonane w okresie roku przed złożeniem wniosku o upadłość mogą być uznane za bezskuteczne względem masy upadłości. Dobrym przykładem takiej czynności jest m.in. darowizna nieruchomości.

Następną konsekwencja jest to, że majątek wspólny małżonków wchodzi do masy upadłości jednego z nich

W momencie ogłoszenia upadłości przez jednego z małżonków, ich wspólny majątek wchodzi do masy upadłości. Małżonkowi, który nie ogłaszał upadłości przysługuje uprawnienie do zgłoszenia swojej wierzytelności syndykowi w przypadku utraty majątku. Wtedy ten małżonek będzie traktowany na podobnych zasadach jak wierzyciel.

Ok, wystarczy już tych minusów, przejdźmy do plusów J

Najważniejszą zaletą jest ochrona przed bezdomnością

Utrata mieszkania w postępowaniu upadłościowym, do której i tak pewnie dojdzie w ramach egzekucji komorniczej, nie oznacza, że upadły nie będzie miał dachu nad głową. Jeśli syndyk spienięży nieruchomość faktycznie zamieszkiwaną, to upadłemu przysługuje możliwość wniesienia o wyznaczenie środków na najem innego lokalu mieszkalnego na okres od roku do dwóch lat.

Komfort psychiczny

Życie z długami, o ile jest możliwe, o tyle nie jest żadnym ułatwieniem. Windykacja, nakazy zapłaty z sądu i egzekucja komornicza często prowadzą do tego, że dłużnicy wyjeżdżają z kraju i próbują ułożyć sobie życie w innym kraju (choć i tam wierzyciele potrafią ich odnaleźć). Często też negatywnie wpływają na kondycję psychiczną dłużnika, jego zatrudnienie, a nawet sytuację rodzinną. Już na etapie ogłoszenia upadłości konsumenckiej upadły zyskuje komfort psychiczny, bo uwalnia się od wielu negatywów, które wcześniej mu towarzyszyły. Milknie windykacja, a komornicy ostatecznie umarzają postępowania egzekucyjne. Kontakt następuje tylko i wyłącznie z syndykiem.

Uwolnienie się od komornika

Zawieszenie działań komorniczych w istocie ma ścisły związek z odzyskaniem komfortu psychicznego. Niemniej, z dniem ogłoszenia upadłości postępowania egzekucyjne winny ulec zawieszeniu. Z chwilą uprawomocnienia się postanowienia o ogłoszeniu upadłości dochodzi do umorzenia postępowań egzekucyjnych.

Upadły bez majątku

Dłużnik może się uwolnić od zobowiązań ogłaszając upadłość konsumencką również wtedy, gdy nie posiada żadnego majątku. W konsekwencji, nie ma nic do stracenia, a może jedynie zyskać oddłużenie.

Umorzenie zobowiązań

Najistotniejszą zaletą upadłości konsumenckiej jest możliwość pozbycia się długów. Szerzej o umorzeniu zobowiązań w upadłości pisaliśmy kilka akapitów wyżej.